Saláták és gyümölcsök

A különböző zöldség- és gyümölcssaláták rendszeres fogyasztása szerves részét képezi az egészségtudatos táplálkozásnak: általában alacsony energia-, zsír-, és szénhidráttartalmukkal szemben magas a vitamin, az ásványi anyag és az antioxidáns tartalmuk, ezzel fontos szerepet játszanak számos betegség megelőzésében; magas élelmi rosttartalmuk elősegíti a megfelelő bélműködést; teltségérzetet keltenek, ezért fogyókúrákhoz különösen alkalmasak; nagy víztartalmuknak köszönhetően szabályozzák a szervezet folyadékháztartásának egyensúlyát. A saláták nagy előnye ráadásul az, hogy elkészítésük nem igényel különösebben sok időt vagy konyhatündéri képességeket, főételként vagy annak köretjeként, a gyümölcssaláták pedig desszertként is megállják a helyüket.

A szervezet vízszükségletének pótlása érdekében főleg nyáron ajánlott lédús gyümölcsökből készített salátákat fogyasztani. Ez az időszak különösen alkalmas új receptek kipróbálására, hiszen ilyenkor szinte bármilyen friss gyümölcsöt be lehet szerezni a piacokon. A nyár slágere a dinnye, amelynek egyik legötletesebb felhasználási módja, hogy a félbevágott dinnyék belső részét eltávolítjuk, majd felkockázva – más gyümölcsökkel együtt – visszatesszük az „üres” héjba. Emellett almát, körtét, őszi- és sárgabarackot, epret, kivit, ananászt, meggyet, cseresznyét szoktak felhasználni egy-egy salátatál elkészítéséhez. A barack nemcsak feldarabolt állapotában fontos hozzávaló, hanem a cukros levéből (akár a konzerves változatból) nagyszerű saláta-alaplé készíthető. A hűsítő hatás fokozásaként gyakran használnak mentát, intenzívebb ízekért vagy egyszerűen csak díszítésként tehetünk bele szegfűszeget, fahéjat, citromlevet; a tetejére kerülhet vaníliaöntet, méz vagy akár kis mennyiségű alkoholos ital (pl. rum).

Télen is kiváló ételként szolgálnak a gyümölcstálak, azonban ebben az időszakban korlátozottabbak a lehetőségek a friss gyümölcsök terén. Ilyenkor szokták leginkább a konzerves, illetve a befőttnek eltett gyümölcsöket felhasználni. Előtérbe kerül a banán, a narancs, a mandarin, a gránátalma; de természetesen az alma sem maradhat ki a receptből még ilyenkor sem. A banán egyébként nemcsak télen fontos alkotóeleme a salátáknak. Általános szabályként szem előtt kell tartani azt, hogy nem szabad túl sokféle ízt összevegyíteni egyetlen tálban, ráadásul még a harmóniára is ügyelni kell (rétegezéskor ne egyforma ízek kerüljenek egymás mellé), ezért a banán – a nem túl markáns, kellemes ízével – kiválóan tölti be ezt a semlegesítő szerepet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

TrackBack URL

http://felegyhaziprogram.hu/salatak-es-gyumolcsok/trackback/

PAGE TOP